Conclusie
In dit project is er onderzocht hoe een nieuwe module voor pakketpunten naadloos kan worden geïntegreerd binnen het bestaande Veloyd-systeem, met de nadruk op een soepele integratie, flexibiliteit voor diverse vervoerders, en aanpasbaarheid aan de behoeften van deze vervoerders.
Het onderzoek begon met een grondige analyse van de huidige situatie, waarin bleek dat er een aanzienlijke vraag is naar afhaalpunten van zowel vervoerders als klanten. Deze vraag werd verder onderbouwd door inzichten uit de markt, waar afhaalpuntfunctionaliteit al langere tijd wordt gebruikt door grote vervoerders en waar lokale vervoerders deze wensen toevoegen aan hun dienstverlening om competitief te blijven.
Een essentieel onderdeel van de conclusie is het begrip van de behoeften van vervoerders en het belang van het respecteren van bestaande werkwijzen. Het is duidelijk geworden dat de nieuwe afhaalpuntmodule moet worden gerealiseerd als een uitbreiding op de kernfunctionaliteiten van het Veloyd-systeem. Het is van cruciaal belang dat deze module binnen de bestaande patronen van het systeem kan functioneren om verwarring bij gebruikers te voorkomen en de gebruikerservaring te behouden.
Er is al een groot begin gemaakt aan deze module, om deze module door te ontwikkelen en de doelstelling te bereiken, zijn er concrete vervolgstappen voorgesteld. Hierbij moet rekening worden gehouden met de specifieke behoeften en workflows van verschillende vervoerders, waardoor flexibiliteit en aanpasbaarheid worden gegarandeerd. Daarnaast is het van belang om de implementatie van de module te integreren met uitleg en ondersteuning voor de vervoerders, zodat zij optimaal kunnen profiteren van de nieuwe functionaliteit.
In conclusie biedt dit project niet alleen inzicht in de technische aspecten van het integreren van de afhaalpuntmodule binnen het Veloyd-systeem, maar benadrukt het ook het belang van het begrijpen en ondersteunen van de unieke behoeften van de vervoerders. Het succes van de nieuwe module zal niet alleen worden bepaald door de technische implementatie, maar ook door de mate waarin het aansluit bij de dagelijkse praktijk van de vervoerders, waardoor zij efficiënter en klantgerichter kunnen werken.
Vervolgstappen
De volgende punten worden als advies meegegeven aan Veloyd om verder naar te kijken bij de door-ontwikkeling van de module:
- Als de instelling Ontvanger afhaalpunt laten kiezen is uitgeschakeld moet de Cut off tijd instelling niet zichtbaar zijn.
- Adres suggesties tonen wanneer gebruiker adres invult. Dit zit al in Veloyd op andere plekken dus is gemakkelijk toe te voegen.
- Vervoerders de mogelijkheid geven om openingstijden aan te passen.
- Een maximum aantal pakketten op locatie invoerveld toevoegen.
- Er moet gekeken worden of er een hybride oplossing kan komen met het generen van de gebieden en het handmatig aanpassen van deze gebieden.
- Kleuren kunnen toewijzen aan gebieden en/of afhaalpunten.
- Kaart laten schuiven naar nieuwe adres en isochroon na het aanpassen van het adres van het afhaalpunt.
- De afhaalpunten op de kaart moeten feedback geven als er een wordt geselecteerd. Eventueel het openen van de afhaalpunt popup.
- Het oogje en pennetje samenvoegen tot 1 popup zodat het consistent is met de rest van Veloyd.
- Statistieken prominenter maken, het beste is om dit eerst even te ontwerpen.
- Bij het toevoegen vanaf de 2e afhaalpunt moet deze meteen getoond worden op de kaart.
- Bij livegang van de nieuwe module moet er een uitleg naar de vervoerders komen over hoe afhaalpunten precies werken in het Veloyd-systeem.
- Default van 0 bij een nummer veld moet kunnen worden weggehaald.
- Uitleg toevoegen bij de instelling afwijken van afhaalpunt.
- De locatie voor het toevoegen van een afhaalpunt duidelijker markeren om verwarring te voorkomen. Dit kan eventueel bij livegang door middel van een notificatie of in de handleiding.
- Probleem oplossen na het opslaan voor de 2e keer van een afhaalpunt wordt deze dubbel in de tabel getoond.
Dagelijkse planning
Het huidige prototype dekt de 'maandelijkse' en 'jaarlijkse' delen van deze module. Het maandelijkse deel is het overzicht van de afhaalpunten waar de vervoerder de afhaalpunten op individueel level kan beheren. Het jaarlijkse deel zijn de instellingen die gelden voor elk afhaalpunt en minder vaak zullen worden aangepast door de vervoerders.
Alleen het 'dagelijkse' deel mist nog, dit is de koppeling tussen afhaalpunten en de dagelijkse planning van de vervoerders. Het liefst was dit ook gedaan in dit project, maar dit bleek niet te kunnen in het tijdsbestek. Dit is aan Veloyd om verder te ontwikkelen.