Afbakenen en bronnen
Afbakenen en oriënteren
1A. Omschrijf de probleemsituatie
Wie?
- Voor wie is het een probleem? Het probleem heeft betrekking op Veloyd, zij willen deze module aanbieden aan hun klanten.
- Wie is er bij het probleem allemaal betrokken? De belangrijkste betrokkenen zijn Veloyd zelf, de vervoerders bedrijven, klanten van de vervoerders, de locaties waar het pakketpunt komt te staan, koeriers van vervoerders, en de consumenten.
Wat?
- Wat is het probleem (zo concreet mogelijk)? Het probleem is dat er momenteel geen module is om pakketpunten op te stellen op locaties en de benodigde handelingen uit te voeren die bij een pakketpunt komen kijken.
Waar?
- Wat is de context? Het probleem doet zich voor binnen de softwareomgeving van Veloyd, specifiek binnen het systeem dat wordt gebruikt door vervoerders, hun klanten en koeriers. En in de toekomst de pakketpunt locaties.
Wanneer?
- Op welke momenten doet het probleem zich voor? Het probleem doet zich voor wanneer vervoerders behoefte hebben om pakketpunten op te zetten en de bijbehorende logistieke processen te beheren.
Waarom?
- Wat zijn (mogelijke) oorzaken van het probleem? Het probleem is ontstaan doordat simpelweg er nog geen functionaliteit bestaat voor het opstellen en beheren van pakketpunten. Dit is een probleem voor vervoerders en hun klanten, zij hebben aangegeven behoefte te hebben aan deze functionaliteit om zendingen efficiënter te kunnen verwerken en extra service te bieden aan de consumenten.
Hoe?
- Wat zijn mogelijke oplossingsrichtingen? Een mogelijke oplossing is het ontwikkelen van een nieuwe module binnen het Veloyd-systeem waarmee vervoerders pakketpunten kunnen opstellen en beheren. Met alle bijbehorende functionaliteit(en) van een pakketpunt.
Hoeveel?
- Hoe vaak doet het probleem zich voor? De frequentie van het probleem hangt af van de behoeften van vervoerders en hun klanten. Hoeveelheid pakketpunten kan variëren per vervoerder.
- Hoeveel mensen hebben ermee te maken? Veel mensen kunnen ermee te maken krijgen, inclusief vervoerders, hun klanten, koeriers en consumenten. Deze groepen bijelkaar tellen op tot één grote gebruikersgroep.
- Hoeveel mensen hebben behoefte aan een oplossing? Er zijn nu 3 partijen die hebben aangegeven hier behoefte aan te hebben. Maar er is ongetwijfeld bij meerdere partijen behoefte, pakketpunten zijn een vaak-voorkomend fenomeen binnen de pakket wereld.
1B. Ontwerpuitdagingen & Design challenge
Belangrijkste ontwerpuitdagingen:
-
Integratie met Bestaande Functionaliteiten: De nieuwe module moet naadloos geïntegreerd worden het bestaande Veloyd-systeem, in combinatie met de vier verschillende omgevingen (Admin, Reseller, Customers, Messengers). Het technische ontwerpen van deze integratie en het zorgen voor een vloeiende workflow tussen modules is een uitdaging.
-
Schaalbaarheid en Flexibiliteit: Het ontwerp moet rekening houden met de veranderende behoeften van vervoerders en klanten. Dit betekent dat het systeem moet kunnen groeien als dat nodig is, bijvoorbeeld als er meer pakketpunten of zendingen zijn. Tegelijkertijd moet het snel genoeg werken, vooral als het in fysieke winkels zoals supermarkten wordt gebruikt, waar snelheid belangrijk is.
-
Data Privacy en Beveiliging: Aangezien de module gevoelige informatie zal verwerken, is het belangrijk om de data privacy en beveiliging te waarborgen, zowel voor Veloyd als voor de vervoerders bedrijven en hun klanten.
Design Challenge:
Hoe kan een nieuwe module voor pakketpunten worden geïntegreerd binnen het bestaande Veloyd-systeem, met een focus op naadloze integratie, flexibiliteit voor verschillende vervoerders, en het waarborgen van data-privacy en beveiliging?
Bronnen
2A. Begrippen
- Pakketpunt
- Terminal
- Uitreiken
- Consumenten
- Overzicht
- Module
- Softwareontwikkeling
- Vervoerders
- Front-end development
- Integratie
- Flexibiliteit
- Schaalbaarheid
- Data-privacy
- Beveiliging
- Gebruikersinterface
- Workflow
- Systeemintegratie
- Gegevensbeheer
- Locatiegegevens
- Privacyregelgeving
- Supermarkt
Theorieën
- Agile te werk gaan is een populaire manier van software ontwikkelen. Dit zou ik kunnen toepassen om een prototype te ontwikkelen dat ook getest is en dus steeds dichterbij het eindproduct komt.


Agile (https://www.krasamo.com/agile-development-process/)
Recente ontwikkelingen en trends
- Locatiewijzers, ik zie veel locatiewijzers op websites van bestaande vervoerders, zoals PostNL. Consumenten kunnen pakketpunten vinden op deze locatiewijzers.
- Onbemande pakketpunten / pakketautomaat, tegenwoordig zie ik meer en meer onbemande pakketpunten.
Deze punten hebben 1 groot apparaat waar meerdere kluisjes in zitten, in elk kluisje kan een pakket worden gestopt.
Door middel van een ingebouwd scherm kunnen consumenten hun pakketjes uit de kluisjes pakken.


Onbemand pakketpunt (https://www.deburen.nl/2023/06/19/een-pakketwand-laten-plaatsen-op-jouw-locatie/)
2B. 5 bronnen
- NOS. (2016, 22 oktober). Geen bezorger meer, maar een automaat voor pakketjes. NOS. https://nos.nl/artikel/2139131-geen-bezorger-meer-maar-een-automaat-voor-pakketjes
- Annaars, G. (2023). Een pakketpunt worden? Hier moet je aan denken. KVK. https://www.kvk.nl/starten/een-pakketpunt-worden-hier-moet-je-aan-denken/
- Lee, S. (2022, 27 september). Data protection and its legal implications on logistics. DHL Logistics of Things. https://lot.dhl.com/data-protection-and-its-legal-implications-on-logistics/
- The Importance of Data Security in the Supply Chain. (z.d.). https://www.intelligentaudit.com/blog/the-importance-of-data-security-in-the-supply-chain
- Business Wire. (2023, 20 juni). Pitney Bowes Expands ParcelPoint Smart Locker Solutions with Outdoor Lockers and Workplace Day Use Functionality. Yahoo Finance. https://finance.yahoo.com/news/pitney-bowes-expands-parcelpoint-smart-120000911.html